Tolstoy-Miloslavsky εναντίον Ηνωμένου Βασιλείου


Ο Κόμης Νικολάι Ντμιτρίεβιτς Τολστόι-Μιλοσλάβσκι, ιστορικός, εξέδωσε ένα φυλλάδιο το 1986, με τίτλο Ο Υπουργός και το Μακελειό, υποστηρίζοντας  ότι ο Λόρδος Άλντινγκτον, πρώην πρόεδρος του Συντηρητικού Κόμματος, είχε διαπράξει εγκλήματα πολέμου ως υψηλόβαθμος αξιωματικός του Βρετανικού στρατού το 1945. Ο Τολστόι υποστήριξε ότι ο Άλντινγκτον ήταν υπεύθυνος για τον αναγκαστικό επαναπατρισμό Κοζάκων κρατούμενων στη Σοβιετική Ένωση.

Ο Άλντινγκτον άσκησε αγωγή για δυσφήμηση εναντίον του εκδότη του φυλλαδίου, η οποία αναφερόταν και στον Τολστόι. O εκδότης στη συνέχεια τα βρήκε με τον Άλντινγκτον, αλλά η αγωγή κατά του Τολστόι παρέμεινε. Το δικαστήριο αποφάνθηκε υπέρ του Άλντινγκτον, αποζημιώνοντας για βλάβη λόγω δυσφήμησης το ποσό των 1,5 εκατομμυρίων βρετανικών λιρών, καθώς και το ποσό των 500.000 βρετανικών λιρών για δικαστικά έξοδα.

Ο Τολστόι παρέπεμψε την υπόθεσή του στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, το οποίο αποφάνθηκε το 1995 ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είχε παραβιάσει τα δικαιώματά του σύμφωνα με το Άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης σχετικά με το ποσό της αποζημίωσης (όχι όμως σχετικά με την ετυμηγορία για δυσφήμηση εναντίον του).



Bladet Tromso και Stensaas εναντίον Νορβηγίας



Η Bladet Tromso είναι μια καθημερινή εφημερίδα της νορβηγικής πόλης του Τρόμσε, εκδοθείσα το 1988 από τον Pal Stensaas. Η εφημερίδα εξέδωσε ένα άρθρο βασισμένο σε επίσημη αναφορά, η οποία επέκρινε παράνομες μεθόδους, που χρησιμοποιούνταν στο κυνήγι φώκιας. Πέντε μέλη του πληρώματος του πλοίου M/S Harmoni ξεκίνησαν διαδικασίες για δυσφήμηση εναντίον της εφημερίδας και του εκδότη της, παρόλο που τα ονόματά τους δεν αναφέρονταν στην εκδοθείσα ιστορία. Το Πρωτοδικείο αποφάνθηκε υπέρ των εναγόντων και διέταξε η εφημερίδα και ο εκδότης να πληρώσουν αποζημίωση.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, παρόλ' αυτά, διαπίστωσε ότι σύμφωνα με το Άρθρο 10 είχαν παραβιαστεί τα δικαιώματα της εφημερίδας Bladet Tromso και του Stensaas. Το Δικαστήριο σημείωσε ότι το άρθρο δεν στρεφόταν εναντίον κάποιου συγκεκριμένου μέλους του πληρώματος και ότι απευθυνόταν σε ένα σημαντικό θέμα δημόσιου ενδιαφέροντος. Ανέφερε επίσης ότι η εφημερίδα μπορούσε να βασίζεται στο περιεχόμενο μιας επίσημης αναφοράς, χωρίς να υποχρεούται να επαληθεύει κάθε ισχυρισμό ή δήλωση που ενυπάρχει σε αυτή.



Lingens εναντίον Αυστρίας



Ο Peter Lingens ήταν εκδότης ενός περιοδικού στη Βιέννη με το όνομα Profil. Το 1975, κατηγορίες εξαπολύθηκαν εναντίον του Friedrich Peter, ενός επιφανούς πολιτικού, για συμμετοχή σε εγκλήματα των Ναζί. Ο Αυστριακός Καγκελάριος Μπρούνο Κράισκι (διαφορετικού πολιτικού κόμματος) υπερασπίστηκε τον Friedrich Peter εναντίον των κατηγοριών. Ο Lingens έγραψε δυο άρθρα στο περιοδικό Profil αναπτύσσοντας τις κατηγορίες και επικρίνοντας τον Κράισκι ότι προστατεύει πρώην Ναζί. Ο Κράισκι κατέθεσε ιδιωτική αγωγή για δυσφήμηση εναντίον του Lingens. Το δικαστήριο αποφάνθηκε υπέρ του Κράισκι και εκδίκασε πρόστιμο για το δημοσιογράφο.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων αποφάνθηκε ότι το πρόστιμο που υποβλήθηκε στον Lingens παρέκκλινε των δικαιωμάτων του σύμφωνα με το Άρθρο 10. Σημειώθηκε επίσης ότι τα γεγονότα, στα οποία βασίζονταν τα άρθρα, δεν αμφισβητούνταν. Για πρώτη φορά τέθηκε η άποψη ότι τα όρια άσκησης κριτικής στους πολιτικούς θα πρέπει να είναι ευρύτερα σε σχέση με τα όρια για τα απλά μέλη του κοινού. 



Susanne Jerusalem εναντίον Αυστρίας



Η Susanne Jerusalem ήταν μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου της Βιέννης. Στο πλαίσιο ενός διαλόγου σε Συνεδρίαση του Κοινοβουλίου, άσκησε κριτική για δημόσιες χορηγίες σε δύο οργανισμούς, τους οποίους περιέγραψε ως “σέκτες” που είχαν “ολοκληρωτικό χαρακτήρα” και “φασιστικές τάσεις”. Τα δικαστήρια εξέδωσαν ασφαλιστικά μέτρα, απαγορεύοντας στην Jerusalem να επαναλάβει αυτές τις δηλώσεις. Τα ασφαλιστικά μέτρα διατηρήθηκαν με αίτημα προσφυγής σε ανώτερα δικαστήρια, με την αιτιολογία ότι αυτές ήταν δηλώσεις στην πραγματικότητα που η Jerusalem  είχα αποτύχει να αποδείξει.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαπίστωσε παραβίαση του Άρθρου 10. Η Jerusalem ήταν μια εκλεγμένη πολιτικός και η ελευθερία έκφρασης ήταν μείζονος σημασίας για εκείνη, ώστε να εκτελέσει το λειτούργημά της ως δημόσια εκπρόσωπος, παρόλο που οι δηλώσεις δεν καλύπτονταν από κάποια επίσημη νομική ασυλία. Επιπροσθέτως, το Δικαστήριο θεώρησε ότι οι δηλώσεις της ήταν πολύτιμες προσωπικές κρίσεις, όχι δηλώσεις βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα, συνεπώς δεν μπορούσαν να αποδειχτούν ή να αναιρεθούν. Ζητώντας κάποιος να αποδείξει μια αξιόλογη κρίση, πλήττει την ελευθερία του λόγου αυτή καθεαυτή.
 


Colombani εναντίον Γαλλίας



Το 1995, η παριζιάνικη εφημερίδα Le Monde εξέδωσε ένα άρθρο σχετικά με μια εμπιστευτική αναφορά από το Γεωπολιτικό Παρατηρητήριο Ναρκωτικών σχετικά με την παραγωγή και λαθρεμπόριο ναρκωτικών στο Μαρόκο. Το άρθρο αμφισβητούσε την δέσμευση του Βασιλιά και των μαροκινών Αρχών να μάχονται το λαθρεμπόριο ναρκωτικών. Η αναφορά είχε συνταχθεί μετά από αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ποινικές διαδικασίες διενεργήθηκαν εναντίον της εφημερίδας Le Monde υπό τον γαλλικό Νόμο για τον Τύπο του 1881. Ο εκδότης Jean-Marie Colombani και ο δημοσιογράφος που έγραψε το άρθρο κατηγορήθηκαν ότι συκοφάντησαν επικεφαλής ξένου κράτους. Το δικαστήριο τόνισε ότι ο δημοσιογράφος απέτυχε να ελέγξει τις κατηγορίες στην αναφορά ως απόδειξη της κακόβουλης πρόθεσής του.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαπίστωσε παραβίαση του Άρθρου 10. Σε συμφωνία με προηγούμενες αποφάσεις  (όπως στην περίπτωση του Bladet Tromso), να σημειωθεί ότι οι δημοσιογράφοι δεν ήταν υποχρεωμένοι να ελέγξουν όλα τα γεγονότα σε επίσημη αναφορά. Σημειώθηκε επίσης ότι πρόσωπα όπως ο Βασιλιάς του Μαρόκου είχαν ήδη πρόσβαση σε επανορθωτικά μέτρα της αγωγής για δυσφήμηση και ότι αυτή η ειδική προστασία των αρχηγών ξένων κρατών ενάντια στην δυσφήμηση δεν ήταν απαραίτητη σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.



Steel και Morris εναντίον Ηνωμένου Βασίλειου



Η Helen Steel και ο David Morris ήταν μέλη της Greenpeace στο Λονδίνο, μια μικρής ακτιβιστικής περιβαλλοντικής ομάδας. Στα μέσα της δεκαετίας του '80, έλαβαν μέρος σε μια εκστρατεία, διανέμοντας φυλλάδια που κατηγορούσαν την αλυσίδα fast food McDonald’s για οικονομικό ιμπεριαλισμό και καταστροφή του περιβάλλοντος. Η εταιρία υπέβαλε αγωγή για δυσφήμηση εναντίον των Steel και Morris, η οποία αποτέλεσε την μακροβιότερη δίκη για δυσφήμηση στη βρετανική ιστορία, με το ψευδώνυμο  υπόθεση “McLibel”. Οι Steel and Morris, οι οποίοι ζούσαν με κρατικό οικονομικό επίδομα, δεν έλαβαν καμιά νομική βοήθεια και συνεπώς υπερασπίστηκαν τον εαυτό τους με κάποια αφιλοκερδή βοήθεια συμπονετικών δικηγόρων. Στο τέλος της διαδικασίας, το δικαστήριο αποφάνθηκε υπέρ της εταιρίας McDonald’s.


[bookmark: h.4kypy079ls3h][bookmark: h.t8stuuuo3f78]Οι Steel και Morris προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων σύμφωνα με το Άρθρο 6 (δικαίωμα σε δίκαιη δίκη) και το Άρθρο 10. Σύμφωνα με το Άρθρο 6, το Δικαστήριο διαπίστωσε παραβίαση ως αποτέλεσμα της έλλειψης νομικής στήριξης - και συνεπώς έλλειψη της αρχής ισότητας των όπλων - σε μια υπόθεση που διήρκησε 313 μέρες και με 40.000 σελίδες δικογραφία. Στην καταγγελία περί του Άρθρου 10, το Δικαστήριο διαπίστωσε επίσης παραβίαση, εν μέρει εξαιτίας της άδικης διαδικασίας και επίσης εξαιτίας του ενδεχομένου να υπήρχε ενθάρρυνση αποσιώπησης των επικριτών ενός ισχυρού εταιρικού ενδιαφέροντος σχετικά με ένα ζήτημα έννομου δημόσιου προβληματισμού. Το δικαστήριο επίσης διαπίστωσε ότι το μέγεθος της αποζημίωσης που επιδικάστηκε στους Steel and Morris ήταν δυσανάλογο σε σχέση με τη δυσφήμηση και το πλήγμα που υπέστη η εταιρία.
[bookmark: h.gjdgxs]
 
