IPI report, June 1975, No 6 7

IPI in action

PORTUGAL

iPl cabled on May 21 its approval of
the decision of the Portuguese Govern-
ment to apply its press law in the new-
spaper *‘Republica’’ affair and support-
ing ‘its efforts to maintain press
freedom.

Left wing extremists seized the
socialist daily Republica on May 19 in
order, as they said, to put an end to
party journalism. It was, according fo
reports, the only Lisbon daily outside
Communist editorial controi. Troops
cleared the offices the following day and
closed the buildings.

In a cabie to the Portuguese Minister
of Social Communication, Jorge Je-
suino, |P| Director Ernest Meyer said:

*The International Press Institute
notes with satisfaction your decision fo
apply the Press Law of the Republic in
the conflict at the daily Republica and to
preserve freedom of expression and the
editorial independence from outside in-
terference. Pl assures you of its
support.”

The Minister has said that the new-
spaper's future and future policy is a
matter for the journalists on the paper,
that there should be no interference in
its editorial work either from Govern-
ment or from non journalist trade
unions.

* ok ¥

The arrest on April 9 of one of IPI's
leading Portuguese members, Diario de
Lisboa’s editor, Nuno Rocha, shocked
the Institute intfo demanding by cable to
the Prime Minister, Vasco Goncalves,
for an immediate explanation for the
detention of ‘'a known anti-fascist''.
Rocha's recent efforts to start a new
paper backed by individual editors had
met political opposition and printing
workers had refused to print the paper.

On April 11 IP| cabled to the Prime
Minister. IP| Director, Ernest Mevyer,
said in the cable:

“1P1, deeply shocked by arrest with-
out explanation of journalist Nuno Ro-
cha, an 1Pl member and known an-
ti-fascist. Demands prompt explanation
and appeals for immediate release from
unjustified maximum security
detention.”

IPI had earlier attempted to persuvade
the Portuguese Government to inter-
vene in the dispute with the printing
workers so as to allow the new paper
Tempo to appear, and so '‘safeguard
press freedom.'’

In May Nuno Rocha had said private-
ly that he hoped Tempo would soon
publish as a weekly. He was held at
Caxias, a maximum security jall near
Lisbon. He was released again on April

1.

Speaking to IPi's Assembly in Zurich
on May 12, Nuno Rocha said: ‘I had the
opportunity to verify the great prestige
IPI reflects towards the Portuguese
authorities. | was arrested by army of-
ficers at my home at 7a m. At9 a.m. the
Minister for Social Communication as-
sured my wife that my case would be
resolved that day. He seemed deeply
worried about the Incident and | know
the importance he gave to the fact of my
being a member of IPI.

-
LT

After 15 hours | saw liberty again,
which means that the Portuguese mili-
tary authorities remain faithful to their
promises of respecting journalists as
well as giving them the essential guar-
anfees to fulfil the practice of their
occupation in freedom."

KOREA

THE detention of six leading Korean
journalists for questioning, allegedly
over the contents of reports sent to the
International Press Institute in Zurich,
drew a response ‘‘condemning'’ such
“unjustifiable arrests by the KCIA"'
(Korean Central Intelligence Agency).
In a cable to President Chung Hee Park
on &April 29 |P| Director Ernest Mever
said:

“|P1 once more calls on your
government to respect the indepen-
dence of a free and responsible press
and strongly condemns the unjustified
arrest by the KCIA of members of the
journalists’ association. Still hopeful
that your personal intervention will
permit restoration of press freedom.”’

Among journalists arrested in Seoul
over the past few days were the Pre-
sident of the Korean Journalists’ As-
sociation, Kim Byung-ik, and two
Vice-Presidents, Paik Ki-bum and
Chung Chu-hoe. A recently enacted
press law in Korea stipulates that it is a
crime for citizens to defame the nation’s
constitutional organs to forelgners with
the intent of soliciting sympathy. There
is a seven year maximum penalty. Two
other officials of the journalists' as-
sociation were arrested but have since
been released.

A spokesman for the association is
reported to have said that the reporis
mailed to IP| contained allegations of
suppression of freedom of the press.

SOUTH AFRICA—

The editors of South African
newspapers wish to place on
record their deep appreciation to
IPI| for its firm and courageous
adherence to its principles in
transferring its annual assembly
from Nigeria rather than allow its
South African members and their
guests to be barred from attending.

Few International organisations
would have adopted such an un-
popular stance in the present worid
climate and we salute yours par-
ticularly as we are aware that it
entails considerable sacrifice by
the Institute.

We wish you well in vyour
deliberations in Zvurich and
apologise for our inability to attend
to voice our appreciation
personaliy.

Edwin Linnington, convenor,
Conference of South African Edi-
tors, in a cable to IP| Secrefariat
and Annual assembly in Zurich.

-
LI

3 5 3
' : 2 ».

PI P . i

BRITAIN

The complaint by the Turkish Press
Institute about a British newspaper
story headed '‘Barbarians'' concerning
the Turkish invasion of Cyprus (seelPl
Report October 1974 page 7 and IPI
Report November 1974 page 7) was not
upheld by the British Press Council.

The Turkish Press Institute had com-
plained that The Sun (London presented
allegations as facts and accepted those
allegations as facts in publishing com-
ment upon them.

PORTUGAL

THE TAKE-OVER of the premises and
transmitter of Lisbon's Radio Renais-
sance by its staff in protest against its
alleged reactionary programme policy
prompted the Zurich - based Internation-
al Press Institute today 1o cable a
reminder to the Portugese Prime Minis-
ter that his government's Press Law
should be applied — halting such moves
to interfere with press freedom.

The station, administered by the
Roman Catholic Church, ran into staff
troubles in February after which the
Government took a hand in the adminis-
fration = and  appointed  official
representatives.

In his cable to Vasca Goncalves, the
Prime Minister, IP| Director Ernest
Mevyer, said:

“|P1 urges your government to defend
freedom of expression in Radio Ranas-
cenca against interference and insists on
respect of the Portuguese press law.”

SAFETY COMMITTEE

EARLY this vear o representative of
the Safety Committee (International
Professional Committee for the Safety
of Journalists on Dangerous Missions,
on which IP1 is active) intervened with
Prince Sihanouk in the case of the 21
journalists who have disappeared in
Cambodia since April 1970.

Prince Sihanouk was interviewed,
promised to act, but no new develop-
ments can yet be communicated. Other
member bodies of the Safety Committee
were informed of the then latest position
on March 24.

Subsequentiy new and recent moves
have been made by IP| and the Safety
Committee to establish contacts with
the recentiy appointed European mis-.
sions of the Grunk (Royal Government
of Cambodia).

IPI learns from Information received
towards the end of May that some Wes
tern foreigners detained by Khmer
Rouge are still alive. This information Is
unconfirmed. IPI is foilowing up the
report.



