
 
 
 
 

 
 
 

Report on the IPI/SEEMO Joint Fact-Finding  
Press Freedom Mission to Ukraine 

 
31 May – 3 June, 2011 

 
 

Mission Participants:  
 

Steven M. Ellis, IPI Press Freedom Adviser for Europe and the Americas;  
Pavol Múdry, IPI Executive Board Vice Chair;  

Mirjana Tomic, SEEMO Press Freedom Adviser and Project Manager 



 2

Introduction 
 
The International Press Institute (IPI), in conjunction with the South and East Europe Media 
Organisation (SEEMO), conducted a joint, fact-finding press freedom mission to Kiev, Ukraine 
from 31 May to 3 June, 2011. 
 
During its visit to the Ukrainian capital, the delegation met with representatives of government, 
including members of Parliament from the ruling Party of Regions and the opposition Yulia 
Tymoshenko Bloc, representatives of the Justice Ministry and the National Television and Radio 
Broadcasting Council, and a spokesperson for President Viktor Yanukovych. The delegates also 
met with journalists from state and private media, including print, broadcast and online media; 
representatives of Ukrainian media-related non-governmental organisations; and diplomats 
representing the European Union, the United States, the United Kingdom, Austria and Slovakia. 
The delegation met with more than 30 individuals in total. 
 
The mission came at a worrying time for press freedom in Ukraine. Although the state of media 
freedom was poor in post-Soviet Ukraine, it improved following Viktor Yushchenko’s rise to 
power in the 2004 “Orange Revolution”, in which protesters forced a new presidential election 
after an allegedly-rigged vote in favour of Yanukovych. The conflict highlighted a growing 
divide in society between those perceived to look east to Russia, such as Yanukovych, and those 
who were thought to look west to Europe, such as Yushchenko. 
 
Yushchenko, who was disfigured after having allegedly been poisoned, ultimately became 
president, but infighting among his Orange coalition – particularly between Yushchenko and his 
prime minister, Yulia Tymoshenko – allowed Yanukovych to return briefly as prime minister in 
2006. Tymoshenko returned as prime minister in 2007 and sought the presidency in 2010, but 
was defeated by Yanukovych in a runoff election. The following month she resigned following a 
no-confidence vote in Parliament.  
 
Although media laws remained the same during Yushchenko’s presidency, media freedom 
overall is generally viewed to have improved during that time, one of the few positive 
developments attributed to his government, which was riven by infighting and an 
“implementation gap” between promises and actual reforms. This lack of progress is one of the 
factors that led to the resurgence of Yanukovych. 
 
Following Yanukovych’s election, media freedom is perceived to have deteriorated. The 
financial crisis that began in 2008, in addition to its other effects, has pushed more and more 
media into the hands of oligarchs, and critics complain that self-censorship – by journalists and 
by media owners who hold other, vulnerable business interests – has become the norm. Critics 
also accuse Yanukovych and his Party of Regions of applying economic pressure to consolidate 
indirect control over the media and of seeking to stifle critical reporting.  
 
One case that received wide coverage outside of Ukraine was a court decision cancelling the 
allocation of analogue broadcasting frequencies to two privately-run television channels that 
have been critical of the government: Kanal 5 and TVi. Critics have accused Valeriy 



 3

Khoroshkovsky, a Yanukovych ally who heads the country’s security service, the SBU, and 
whose wife reportedly owns rival media holding company Inter Media Group, of being behind 
the cancellation. Khoroshkovsky has denied the allegation. 
 
Ukraine, as of the writing of this report, is chair of the Committee of Ministers of the Council of 
Europe, and the country is currently in the latter stages of negotiating a Deep and Comprehensive 
Free Trade Agreement (DCFTA) with the European Union. Ukraine will co-host with Poland 
next summer the UEFA European Football Championship (Euro 2012), and the country will hold 
Parliamentary elections in October 2012. Ukraine is also scheduled to complete the switch-over 
of television broadcasting from analogue to digital in 2015. 
 



 4

Country Profile 
 
Full Name: Ukraine 
 
Capital: Kiev 
 
Independence: Formerly a 
constituent republic of the 
Soviet Union (U.S.S.R.), 
Ukraine gained 
independence on 1 
December, 1991. 
 
Government Type: A 
republic, Ukraine is a 
presidential/parliamentary 
democracy. The president 
is head of state and is 
elected by popular vote 
every five years. The Prime 
Minister, currently Mykola 
Azarov, is head of 
government. Legislative power is vested in a unicameral parliament, the 450-seat Verkhovna 
Rada. 
 
Area: Approximately 603,700 square kilometres. Ukraine is the largest country in Europe among 
those with entire boundaries within the European continent. In area, it is slightly smaller than 
Texas. 
 
Borders: Ukraine occupies a strategic position at the crossroads between Europe and Asia, and 
sits on the Black Sea. The country is bordered by Romania, Moldova, Hungary, the Slovak 
Republic, Poland, Belarus and Russia. 
 
Population: 45.4 million (UN, 2010). Ukraine is a multi-ethnic republic, consisting of more than 
110 ethnic groups. The largest, Ukrainian, makes up nearly 73 percent of the population, 
followed by Russians, Jews, Belarusians, Moldovans, Bulgarians, Poles and Hungarians. 
 
Literacy: 99.4 percent (male 99.7 percent, female 99.2 percent) 
 
Economy: Ukraine has an estimated labour force of 22.06 million with approximately 15.8 
percent engaged in agriculture, 18.5 percent in industry and 65.7 percent in services. 
Unemployment in 2010 was approximately 8.5 percent, and some 39 percent of the population 
lives under the poverty line. Ukraine’s main exports include military equipment, metals, pipes, 
machinery, petroleum products, textiles, agricultural products  
 

 



 5

History: Ukraine is a land of wide, fertile agricultural plains, with large pockets of heavy 
industry in the east. The country shares common historical origins with Russia, but the west has 
closer ties with its European neighbours. Ukrainian nationalism is stronger in the west, where 
Ukrainian is spoken more widely and where parts of the country were at one time ruled by the 
Austro-Hungarian Empire. Russian culture and language have a greater presence in the east and 
in Crimea, an autonomous republic on the Black Sea which was part of Russia until 1954 and 
which continues to serve as the base for the Russian Black Sea Fleet. 
 
Most Ukrainian territory was absorbed by the Russian Empire in the late 18th century. Ukraine 
saw a brief period of independence in 1917 following the collapse of czarist Russia, but became 
part of the Soviet Union in 1920. Under Communism, the country experienced famines in the 
1920s and 1930s in which over eight million are estimated to have died. Another seven to eight 
million died during World War II in fighting between the German and Soviet armies. Josef Stalin 
deported many Crimean Tatars to Central Asia in 1944 on accusations of collaboration with the 
Nazis, but more than 250,000 are estimated to have returned since the late 1980s.  
 
Ukraine became independent in 1991 upon the Soviet Union’s dissolution, and has since veered 
between closer integration with the West and reconciliation with Russia, which supplies most of 
its energy. The economy declined and inflation spiralled under Ukraine’s first post-Soviet 
president, former Communist Party official Leonid Kravchuk, but recovered under Kravchuk’s 
successor, Leonid Kuchma. However, the perception that Kuchma conceded too much to 
Russian interests – as well as controls on media freedom, manipulation of the political system 
and cronyism – led to discontent and the Orange Revolution. 
 
The country has been hit hard by the global financial crisis, and disputes over gas prices 
prompted Russia to briefly cut supplies to Ukraine in 2006 and again in 2009. Russia resumed 
supplies in 2006 after Ukraine agreed to pay almost twice the former price, and prices rose 
sharply again in 2007. The confrontation in 2009 was resolved when Tymoshenko, as prime 
minister, signed a new deal with Russia. The Yanukovych government has opened criminal 
proceedings against Tymoshenko over the deal and she was recently arrested on charges of 
contempt of court in her trial. Prosecutors have also accused Tymoshenko of misusing funds 
intended to combat climate change, and of misusing state vehicles during her 2010 campaign. 
Tymoshenko has dismissed the charges as being politically motivated. 
  



 6

Media 
 
Regulation and licensing of television and radio broadcasting falls under the responsibility of the 
National Television and Radio Broadcasting Council of Ukraine. Television is the major media 
in terms of both audience and advertising revenue, with estimates that 80 percent of the 
population obtains its information from television. According to a report by Ukrainian Week in 
May 2011, 80 percent of the national television market is controlled by media companies owned 
by oligarchs and by the state broadcaster. However many observers said the respective degrees 
of ownership are obscured by a lack of transparency. 
 
Major television networks include: 
 
• National Television Company of Ukraine: a state-run broadcaster, the company is under 

government control and operates the UT1, UT2 and UT3 networks. Its Russian-language talk 
show hosted by Savik Shuster is one of the most popular shows on television. 

 
• Inter TV: a commercial broadcaster reportedly owned by the wife of Khoroshkovsky. Critics 

allege that the connection with Khoroshkovsky leaves the channel close to government, and 
that the station creates a comfy picture of political competition. Some also charge that it 
gives coverage to straw men posing as “extremists” in order to make the current government 
appear moderate. The channel boasts Friday’s most popular show, “Big Politics” with host 
Yevgeny Kiselyov. 

 
• 1+1: a commercial broadcaster reportedly owned by Ukrainian/Israeli Igor Kolomoisky, who 

lives in Geneva. The channel is reportedly a second business for Kolomoisky, who is also 
active in banking, metals and aviation. Critics charge that Kolomoisky is dependent on 
government contracts and has to demonstrate loyalty. 

 
• STB, ICTV and Novy Kanal: commercial stations reportedly owned by Victor Pinchuk, 

Kuchma’s son-in-law. Some allege that murder charges against Kuchma over the 2000 
murder of opposition journalist Georgiy Gongadze are leverage to keep Pinchuk in line. 

 
• Ukraina: a commercial station reportedly owned by Rinat Akhmetov, president of the 

football team FC Shakhtar. Akhmetov also holds interests in banking, mining and 
telecommunications. 

 
• Kanal 5: a commercial, news-based station owned by businessman and politician Petro 

Poroshenko, a major backer of the Orange Revolution who served as foreign minister under 
Yushchenko and currently serves on the council of Ukraine’s National Bank. The channel is 
cited as an independent media voice, but critics allege that Poroshenko’s contract with the 
government to build buses for the Euro 2012 competition leaves him open to pressure. 

 
• TVi: reportedly owned by exiled Russian businessman Konstantin Kagalovsky, who lives in 

the United Kingdom, the station has sought nationwide exposure and succeeded briefly when 



 7

it was awarded analogue broadcasting frequencies. However, revocation of those frequencies 
has limited the station to broadcasts on cable television. 

 
 

National Broadcast Television Market Share

Poroshenko
1%

Akhmetov
11%

Kagalovsky
1%

National Television 
Company 

3%

Other
19%

Kolomoisky
16%

Khoroshkovsky
24%

Pinchuk
25%

 
 
 
 
 
Outside of Kiev, a number of regional television stations broadcast to Ukraine’s provinces. 
Radio plays a larger role in the provinces, although the FM band in Kiev is home to more than 20 
radio stations, including the state broadcaster. Print journalism is also more influential in the 
provinces, but readers in Kiev are served by a number of newspapers with Ukrainian and 
Russian-language editions. Several of the biggest-selling tabloids publish only in Russian. 
Despite an expanding market, advertising remains a weak source of revenue and many media 
outlets rely on the support of wealthy sponsors.  
 
The Internet is becoming a popular news source, with more than a dozen sites that are neutral, 
pro-opposition and pro-government. There were reportedly 15.3 million Internet users in Ukraine 
by June 2010. About 30 percent of Ukrainians have access to the Internet, with Internet users in 
Kiev accounting for approximately 60 percent.  
 
Despite some incidents of hacking, the Internet remains largely free, although critics say the 
government tends to ignore critical information posted online. One exception is news website 
Ukrayinska Pravda. Founded by opposition journalist Georgiy Gongadze, who was murdered in 
2000 (see “Impunity”, infra), it has drawn the ire of both the Yushchenko and Yanukovych 
governments. Ukrayinska Pravda reporter Serhiy Leshchenko and other bloggers have reportedly 
been summoned by the SBU to explain “uncareful expressions” about the president. 
 
While some politicians have proposed increasing control over the Internet, representatives from 
government told the delegation that no current proposals to do so are under consideration. 

 

Approximate amounts of market reportedly attributable to media companies controlled by 
oligarchs. Source: Ukrainian Week, No. 19 (184) 13-19.05.2011 



 8

Press Freedom 
 
Ukraine’s media can be described as partly free. Reporters Without Borders (RSF) in 2010 
downgraded the country from 89 to 131 on its World Press Freedom Index, citing what RSF 
called “the slow and steady deterioration in press freedom” since Yanukovych’s election. RSF 
also pointed to “serious conflicts of interest … menacing Ukraine's media pluralism”.  
 
One of Ukraine’s main problems is a polar split in society. Often characterized as a divergence 
between those who look to closer ties with Russia and those who look to closer ties with the 
West, the split has cultural, linguistic and political aspects. While members of Yanukovych’s 
Party of Regions dispute RSF’s characterization, journalists who are critical of the current 
government or aligned with the opposition are more likely to focus on what they describe as a 
repressive environment that includes a pervasive climate of self-censorship.  
 
Representatives of media, NGOs and diplomats generally indicated a belief that media freedom 
improved somewhat during the period following the Orange Revolution, but that it has 
deteriorated in the last three years. However, the degree of deterioration is a subject of 
disagreement. Some express concern that Ukraine is headed towards autocratic models like 
Russia or Belarus, while others indicate that the situation is merely “chillier” than in the past. 
 
The overall perception among those with whom the delegation met who were not allied with the 
government was that journalists – investigative journalists in particular – have a difficult job, 
caught between a government that is viewed as discouraging reports on corruption unless the 
alleged culprits are members of the opposition; oligarchs who own the majority of television 
broadcast media and are reportedly loath to allow critical reporting that could undermine their 
other business interests or incur repercussions from the state; and a public that is increasingly 
viewed as valuing infotainment and political talk shows over news reporting. 
 
Many observers said direct censorship from the government was down and that the government 
did not issue “temnyks” – official instructions during the Kuchma era detailing what events 
television stations should cover and how to do so. But the observers said they saw indirect 
control of the media by Yanukovych under a system of vertical integration through the state 
broadcaster and the oligarchs, and an unwillingness to tolerate criticism of the president. One 
subject that was reportedly off-limits, including to the state broadcaster, was any coverage of the 
president’s 140-hectare estate outside of Kiev and how Yanukovych, a civil servant, was able to 
purchase the multi-million dollar property. 
 
Observers cited a standardization of news across channels and a dilution of news content, and 
many decried the persistence of a Soviet mentality that views media not as an independent check 
on the state, but a subservient mouthpiece. Observers further expressed a belief that the current 
government, in seeking to exercise indirect control over the media and in bringing what appear to 
be politically-motivated prosecutions against former members of the Orange government, has 
demonstrated a fear that it cannot win in future elections. The observers said the prosecutions 
have set a precedent the government cannot allow the opposition to follow should it return to 
power. 



 9

 
Many of the observers also decried a perceived lack of attention in the West to Ukraine’s media 
situation. A common fear voiced was that that economic interest – reflected by the proposed 
DCFTA between the EU and Ukraine – demonstrated that the West was interested in securing 
economic interests first, with human rights and other democratic issues to be addressed later. 
 
Representatives of government and the Party of Regions disputed most of these 
characterizations, although some acknowledged a “complex” process in which private owners 
want to use the media to further their own interests. Some representatives also admitted that the 
Soviet mentality of media subservience remained a continuing problem in some quarters. 
 
These representatives were critical of outside groups that they said spend little time in Ukraine, 
and they argued that recent reports downgrading the country’s state of press freedom did not 
provide an accurate mirror. They noted that other European Union countries continue to 
experience problems with press freedom, and they maintained the opinion that the Party of 
Regions values a media independent from government. The representatives also said that 
Yanukovych places a priority on implementing changes he has pledged to make, but admitted 
that he will not be able to do so if his party does not secure a majority in next year’s 
Parliamentary election. 
 



 10

Impunity 
 
Ukraine has made some progress with respect to impunity, and many commentators said that 
attacks on journalists are down overall. Representatives of government accused journalists in 
some instances of violating rules or regulations on purpose merely to create a scandal. 
 
Some troubling high-profile cases remain, however, such as the 11 August, 2010 disappearance 
of Vasyl Klymentyev, editor-in-chief of the newspaper Novy Stil. The paper had written about 
corruption among law enforcement officers and others in the Kharkiv region before Klymentyev 
disappeared in Kharkiv. Some observers in media and government voiced rumours that 
Klymentyev might have been involved in criminal activity, but that remains speculation. 
Yanukovych reportedly ordered top law enforcement officials to make Klymentyev’s case a 
priority, but little progress has been made and the journalist is presumed dead. 
 
Members of civil society generally welcomed news in March of this year that Ukraine’s state 
prosecutor opened a criminal case against Kuchma for his alleged involvement in the 2000 
murder of Georgiy Gongadze. However, many observers expressed fear that the case was 
brought in order to put pressure on Kuchma’s son-in-law Pinchuk and to warn him that there 
were consequences to negative reporting. 
 
Gongadze, who was highly critical of Kuchma during the former president’s two terms of office 
from 1994 to 2005, disappeared in Kiev in September 2000. His headless body was found six 
weeks later buried in a wooded area. A former bodyguard to Kuchma later released audio 
recordings allegedly containing Kuchma telling his then-chief of staff Volodymyr Lytvyn – 
currently Parliament chairman – and then-Interior Minister Yuri Kravchenko to “get rid of” 
Gongadze.  
 
Kuchma and Lytvyn have denied involvement in the murder, and a technical analysis of the 
recordings could not conclusively establish the speakers’ identities. Kravchenko was found dead 
in his apartment in 2005 two hours before he was scheduled to be questioned in the case. Despite 
reports that he suffered two gunshots to the head, authorities ruled his death a suicide and 
prosecutors in September 2010 formally identified him as the sole instigator of Gongadze’s 
murder. Three former police officers were convicted in March 2008 of carrying out the murder 
and the former external surveillance chief at Ukraine’s Interior Ministry, Oleksiy Pukach, is 
currently on trial for his alleged role in the killing. 
 



 11

Economic Pressure and Corruption 
 
Representatives of government agreed with most other commentators that the major problem 
faced by journalists in Ukraine was self-censorship, which was more likely to result from 
economic pressure rather than direct government interference. However, many observers accused 
the government of instigating economic pressure and of applying it to owners – who in turn 
applied pressure on individual journalists – to bring critical media to heel. 
 
Observers within the media cited the multiple business interests of oligarchs who own a large 
part of the media, and they said government pressured owners through indirect tactics such as 
threats to deny broadcasting licenses, raids by tax inspectors and court cases, including the 
proceedings that revoked analogue broadcasting frequencies allocated to Kanal 5 and TVi. 
 
Given weak levels of advertising following the 2008 financial crisis, which led to a large 
turnover in media ownership, observers said that most media need an owner with access to 
investment to survive, and that power equals business. However, they also said little could be 
done in the face of a monopoly on media ownership. Observers pointed specifically to a need by 
media owners to prevent government interference in their other business interests; a lack of any 
effective prevention of media cross-ownership; and a lack of transparency in ownership that left 
journalists and others unable to determine actual media ownership in many cases. 
 
Other observers faulted the high level of corruption and what they called a dysfunctional judicial 
system. One diplomat said corruption in Ukraine is “cradle to grave”, and government officials 
acknowledged the presence of corruption at all levels of society, leading to the need for anti-
corruption drives. However, many observers voiced fear that such drives target convenient 
scapegoats, providing cover for more large-scale, ongoing corruption. They also cited corruption 
as one way in which employers were able to use leverage over employees. 
 
According to many observers, journalists in Ukraine are paid wages in an “official/unofficial” 
manner. Employers allegedly report only part of the wage to the government to avoid taxes and 
then pay the remainder via cash in envelopes and a 20-30 percent bonus calculated by 
management based on performance. Journalists who displease employers risk not only loss of 
bonus and “envelope” payments, but loss of their job in an economy where unemployment 
currently hovers above eight percent.  
 
Many journalists are young, and journalists are not protected by strong trade unions. As one 
commented, “it’s still an employer’s game”, and many journalists allege the use of economic 
factors as a pretext to fire critical journalists. Representatives of government, however, as well as 
some diplomats, urged caution, noting that it is often difficult to tell whether adverse action was 
the result of an internal, non-editorial conflict. Citing a lack of standards by journalists, some 
government officials argued that incompetence was in many cases the true reason. 
 



 12

Balance of Coverage 
 
Like viewpoints on the state of media freedom in Ukraine, perceptions as to whether the media 
offers balanced coverage are also polarized. A general view among observers is that broadcasters 
give no coverage to the opposition, a view disputed by the government.  
 
Some critics say that dissenting or critical views are not represented in the mainstream, and that 
the state broadcaster and others only cover the opposition in talk shows, or when members of the 
opposition are involved in scandals. The critics say that the invitation of guests can be business- 
or politically-motivated, and that certain facts or topics are ignored. These include not only the 
opposition view, but characterizations of times under Kuchma. Representatives of media 
complained that it was difficult to get speakers from the government, and indicated that to be 
“objective” was effectively equivalent to being labelled “opposition”. 
 
Representatives of the government and the state broadcaster disputed this view, contending that 
the opposition has “constant access” to political talk shows. Pointing to the criminal charges 
against Tymoshenko, a representative from the state broadcaster emphasized that the opposition 
was given the chance to respond to allegations of wrongdoing in news reports. 
 
A review of the state broadcaster’s news coverage of allegations against Tymoshenko on 2 June, 
2011 showed that the broadcaster included footage of Tymoshenko at a press conference 
responding to the allegations. However, the footage of Tymoshenko was preceded by five other 
video clips in which government officials denounced her, and a banner was placed on screen 
under Tymoshenko indicating that prosecutors said she was lying. 
 
Some observers said current coverage was a change from the Yushchenko years, in which the 
media worked hand in hand with politicians. However, the observers said, media organizations 
worked with different politicians across the political spectrum under Yushchenko, and were not 
confined to working with the ruling party. 
 



 13

Journalists’ Standards 
 
With few exceptions, commentators told the delegation that journalists’ standards are a problem 
and that corruption exists in the journalist community. Most Ukrainian journalists are young – 
the average age of a reporter at the state broadcaster is approximately 25 years old – and the 
“official/unofficial” nature of salaries leaves them vulnerable to pressure and self-censorship. As 
one journalist told members of the delegation, “This is not the time to be a hero.” 
 
Many commentators – in and out of government – also criticized the continued presence of paid 
placement of advertisements disguised as news stories. The practice was a problem under the 
Orange government, observers said, but there was more “equality of corruption” in those years, 
rather than monopolization by one political force.  
 
Observers indicated that journalists need help with professional development, especially given 
the lack of budgets for training, and that ethical practices with respect to fairness, accepting gifts 
from sources and placing advertisements as news need to be strengthened. They also cited 
problems with journalists retransmitting news and failing to check facts. 
 
Representatives of government shared the view that journalists’ standards need to improve, and 
that the practice of disguised advertisements was a problem. They heavily emphasized the 
concept that the right to free speech carries responsibilities, and they detailed instances of 
journalists allegedly demanding money not to print critical pieces. Some representatives 
criticized media outlets they said were waging an “ideological war” with the Party of Regions. 
 
Government representatives also criticized what they said was inflammatory language, and 
singled out bloggers for allegedly demanding to be treated like journalists while refusing to live 
up to ethical standards. Some criticized the mixing of commentary with news and a lack of 
depth, saying the country experienced only the “illusion” of independent journalism. They also 
praised the president’s “restraint” in not filing suit over allegedly defamatory news reports, and 
one representative indicated that the government plans to look into a proposal to regulate 
professional protection and standards in journalism. 
 



 14

Non-Governmental Organisations 
 
While foreign-funded non-governmental organisations have been helpful in shining light on 
issues regarding press freedom in Ukraine, their effectiveness is sometimes limited. Many in 
government continue to view the Orange Revolution has having been funded by the West 
through NGOs, and they demonize George Soros over the influence of his Open Society 
Foundations. Some government representatives expressed the view that too many NGOs were 
too close to the Orange government to remain objective. Others criticized foreign funding as a 
gravy train, and said that those who received foreign funds had a financial interest in prolonging 
funding by reporting only negative news. 
 
Some legislators have proposed regulating or prohibiting foreign funding from NGOs. Any such 
restrictions could present problems in the event Ukraine takes steps to move closer to Europe, as 
NGOs are often one of the primary conduits for foreign funding to improve civil society and 
standards. Some civil society representatives said such a move was likely more a threat than a 
serious policy proposal. 
 
Observers outside government held a more positive view of NGOs, and expressed a view that 
pressure on media freedom would be worse but for NGOs. The observers generally indicated a 
view that NGOs can have a positive impact because the government listens to criticism from 
outside the country and fears alienating powers in the West. The observers said the current 
government views its reputation in the West as important, and that officials fear sanctions such 
as having their names placed on blacklists for Shengen visas or seeing their assets frozen. 
 
However, most observers said NGOs were somewhat weak, and that NGOs’ work was often at a 
danger of being misused by the government for propaganda purposes. They cited instances in 
which the government cherry-picked positive items from NGOs’ reports, or in which the 
government pointed to campaigns in support of journalists or training sponsored by foreign-
funded NGOs as evidence of a free media. Some observers also criticized Western grants as 
leaving trainees dependent upon them and unprepared to deal with real life. 
 



 15

Digital Switchover and the Regions 
 
Individuals both in and out of government expressed the view that media freedom faces serious 
threats in the regions, where media are more closely tied to government and depend on 
government contracts, leaving them open to administrative and fiscal pressure.1 The existence of 
local broadcast media is also threatened by the switchover from analogue to digital broadcasting, 
which is scheduled to conclude by 2015. The cost of converting from analogue to digital 
broadcast represents an existential threat to some local stations, but government representatives 
maintained that their hands were tied by international agreements. 
 

Kanal 5 and TVi Rulings 
 
Last year, a court in Kiev cancelled the allocation of analogue broadcasting frequencies to Kanal 
5 and TVi following a complaint by rival network Inter alleging irregularities in the manner in 
which the stations were awarded licences. Ukraine's Higher Administrative Court upheld the 
decision in January, but reportedly has not forwarded the stations’ request for review to 
Ukraine’s Supreme Court, a necessary prerequisite to seeking review by the European Court of 
Human Rights. The deadline for the digital switchover means that no further proceedings will be 
held to allocate the analogue frequencies. Kanal 5 continues to broadcast on other frequencies, 
but TVi is limited to broadcasts on cable television and posts to its website.  
 
Independent observers generally agreed that the awarding of the frequencies to Kanal 5 and TVi 
was surrounded by irregularities. However, they indicated that the same was true for other 
networks that obtained frequencies, and the observers said the case against Kanal 5 and TVi – 
generally regarded as among the few Ukrainian television channels that provide independent 
news coverage – was selective enforcement aimed at bringing them under control. 
Representatives of TVi accused government regulators of using pretexts to pressure cable 
providers into not extending contracts with the channel. 
 
Government representatives denied the charges and claimed that other channels that obtained 
licenses at the same time did not lose their frequencies because their applications had been vetted 
by the previous government. The representatives defended the decision stripping Kanal 5 and 
TVi of the analogue frequencies, arguing that the stations’ application was approved too late 
given commitments to switch from analogue to digital broadcasting by 2015. The representatives 
also contended that the National Television and Radio Broadcasting Council lacked a quorum 
when it awarded the frequencies.  
 
Representatives of Kanal 5 and TVi maintained that they did nothing wrong and that they should 
not be punished for mistakes made by the government in the awarding process. Both channels 
also faulted the Higher Administrative Court for failing to act timely on their request to refer the 
case to Ukraine’s Supreme Court, which they said has effectively blocked the case. 
 

                                                 
1 Members of the IPI/SEEMO delegation were unable to meet with representatives of regional media while in Kiev. 



 16

Extremist Rhetoric 
 
Most sources with whom the mission delegation spoke indicated a view that extremist speech has 
traditionally not been a problem in Ukraine. However, two examples were generally raised: 
Crimea and the polarization between East and West. Crimea was home to Crimean Tatars, an 
ethnic minority, until Joseph Stalin’s government forcibly expelled them to Central Asia. Since 
the fall of the Soviet Union, Tatars and other displaced groups have begun to return to the region, 
leading to tensions with ethnic Russians, the majority population. 
 
Some observers criticized the coverage given to Tatars by regional media, with one describing “a 
sort of hysteria about how they live”. The observers cited a “low culture” of criminal news, and 
the use of insulting language and portrayals of Tatars as extremists who were taking away land. 
The observers pointed to the use of negative connotations and a failure to provide broad 
explanations in coverage. Most observers said the coverage was not perceived as being the 
policy of the central government, and some suggested that an increase in integration among 
ethnicities in the region over the last 15 years had led to a decline in anti-Tatar sentiment. 
 
Other observers cited an increased polarization between the East and the West, and they accused 
the central government of using this division to draw attention away from corruption or lack of 
democratic reform. They pointed specifically to an incident in Lviv in western Ukraine on 9 
May, a holiday commemorating the capitulation of Nazi Germany to the Soviet Union in World 
War II. Nationalists allegedly connected with the right-wing Svoboda party seized a wreath from 
Russian diplomats who planned to lay it at a military cemetery and clashed with police. 
 
Some observers alleged that elements within the government directed pro-Russian parties to 
come to Lviv with red banners, a provocative symbol in the West, while simultaneously inviting 
radical right-wingers to ensure a confrontation that would provide chaotic footage for news 
crews already present who had been directed to cover the event. 
 
Beyond Crimea and Ukraine’s polarized society, some observers said there was an increase in 
extremism on a regional level, and that minorities in certain regions were sometimes unfairly 
portrayed and the targets of slurs. The perception was that local governments tried “not to cross 
the line”, but often “come close”. 

 

Law on Access to Public Information 
 
One bright spot in Ukraine’s media freedom landscape is the enactment of a law on access to 
public information. Yanukovych signed the law in February, and it took effect on 9 May. The 
law requires public authorities to provide access to information about their activities and 
decisions, and provides for punishment for those who deliberately obstruct journalists or 
prosecute them for fulfilling their professional duties. It reportedly foresees a five-day period of 
response to an information request or a two-day period in the case of an emergency. 
 



 17

Government representatives, NGOs, diplomats and members of the media agreed that the law 
was a positive development. However, they also agreed that its ultimate effectiveness would 
depend on the degree to which the law was implemented. Representatives from government said 
they were working on implementation, and that efforts remained ongoing. They also noted that 
issues regarding privacy and protection of personal data were expected to arise and could impact 
implementation. 
 
Overall, members of the media indicated a view that the government was making an effort to 
apply the law, and they said that response rates to requests for information had improved. But 
they cautioned that the time taken to release information sometimes made it “stale” for news 
purposes. They also said the law’s purpose was frustrated where some legislators and bureaucrats 
failed to file disclosures of financial status and ownership. Noting the Soviet tradition, one 
observer commented: “The fundamental problem is that, in government, information is power.” 
 
Some diplomats echoed that thought, noting that implementation would depend on changing 
politicians’ mentality towards the release of information. They pointed to the example of Energy 
Minister Yuriy Boyko, who asked the SBU to investigate journalists after they reported in early 
June that Boyko agreed to a wildly-inflated price when he authorized the $400 million purchase 
of a drilling rig for use on the Black Sea shelf. 
 

Public Television 
 
Yanukovych has expressed support for establishment of a public broadcaster. However, that 
proposal was met with scepticism by many observers. Some government representatives 
expressed the view that society in general opposed the adoption of a law forming a public 
broadcaster. One indicated that the yearly expense that individual taxpayers would incur in 
supporting a public broadcaster made it difficult to generate support for the proposal, although 
the overall amount of taxes paid by individuals would presumably not be impacted by setting out 
the broadcaster’s costs separately. Other members of civil society downplayed the effectiveness 
of a public broadcaster, expressing the view that it would have no more credibility than the 
current state broadcaster. 
 



 18

Recommendations 
 
• Respect Plural Views 
 
Interference by government in the media – whether real or perceived – harms not only the 
credibility of the state and the media, but undermines citizens’ fundamental right to knowledge 
and participatory democracy. IPI calls on the government – and on all political parties, media 
owners and others – not to exert pressure, directly or indirectly, on media, and to allow media to 
freely report on corruption and on views across the entire political spectrum. 
 
• Combat Impunity for Attacks on Journalists 
 
Journalists reporting on corruption and sensitive topics remain vulnerable to physical attack and 
harassment. Authorities need to ensure not only that such incidents are fully investigated in a 
transparent and timely manner, but that the masterminds who direct them – in addition to those 
who carry them out – are held to account in the legal system. 
 
• Fight Corruption 
 
Corruption at all levels of society hinders effective governance and the public’s fundamental 
right to know. IPI calls on authorities to allow media to report freely and openly on corruption 
and to offer critical commentary. 
 
• End ‘Envelope’ Payments 
 
The practice of paying journalists in an “official/unofficial” manner leaves them vulnerable to 
pressure by employers and leads to self-censorship. IPI calls on media owners to pay journalists 
their full salaries in an above-board manner, and not subject journalists to arbitrary reductions in 
salary based on commercial or political pressure over critical reporting. 
 
• Increase Transparency of Media Ownership 
 
Many private media owners reportedly hold interests in non-media businesses, creating pressures 
that can lead to restriction on critical coverage of government and influential companies. 
However, ownership is often unclear and the lack of transparency leads to self-censorship by 
journalists who fear that critical reporting can lead to repercussions. IPI supports steps to 
increase transparency of media ownership. 
 
• Dilute Media Concentration 
 
A large amount of Ukraine’s national television market is controlled by a relatively small group 
of oligarchs, leaving decisions over coverage of government and commercial interests in few 
hands. IPI supports steps to cap media ownership and increase media plurality. IPI also supports 
restrictions on media cross-ownership and the adoption of conflict of interest policies separating 
government officials from media holdings. 



 19

 
• Create Public Broadcaster 
 
State broadcasters run a severe risk of serving as mouthpieces for governments and political 
leaders. IPI supports the implementation of a process whereby state media evolves into a fully-
functioning independent public media with a mandate to satisfy the right of the public to be 
informed and to receive information that is accurate and factual.  
 
• Establish Media Self-Regulation and Journalistic Standards 
 
Self-regulation is the optimal means of media regulation. IPI, which opposes statutory 
regulation, supports steps to establish a media self-regulatory body in Ukraine. IPI also supports 
the adoption – on a self-regulatory basis – of ethical codes and procedures to establish 
journalistic standards. 
 
• Avoid Measures to Regulate the Internet 
 
The Internet serves increasingly as a source of independent news, and the medium is less subject 
to commercial or political pressures on critical coverage. IPI calls on the government of Ukraine 
to reject any proposals to regulate online media.  
 
• Fully Implement the Information Access Law 
 
Ukraine’s new law on access to public information is a positive development for media freedom. 
IPI calls on the government to ensure that the law is fully implemented in a timely manner. 
 
• Monitor the Media Freedom Situation and Engage 
 
Foreign governments can make a positive contribution to media development in Ukraine. IPI 
calls on foreign governments and organisations to engage Ukraine’s government and support 
constructive domestic policy initiatives to strengthen independent media and civil society. IPI 
also calls on foreign governments and organizations to continue to monitor Ukraine and to call 
attention to violations of media freedom or other actions inconsistent with democratic norms. 
 


